Op 17 december 2023 treedt de Wet Bescherming Klokkenluiders in werking voor werkgevers met 50 tot 249 werknemers (waarbij ook stagiairs, uitzendkrachten en vrijwilligers meetellen). De nieuwe Wet bescherming klokkenluiders vervangt de bestaande wet en brengt een aantal veranderingen met zich mee.

Voer een interne meldingsprocedure in

Om ervoor te zorgen dat je als bedrijf aan de nieuwe wet voldoet moet vooral de interne meldingsprocedure op de juiste manier zijn ingericht. Heeft jouw bedrijf nog helemaal geen meldprocedure, dan is er echt werk aan de winkel in de laatste weken van het jaar. Bestaat er al wel een meldprocedure, maar heeft die nog geen update gehad dan is het wel aan te raden ook dat dit jaar nog te doen.

Wat zijn de nieuwe regels?

De nieuwe regels zorgen ervoor dat zowel degene die een probleem meldt als de interne onderzoeker/behandelaar, extra bescherming krijgt om negatieve gevolgen te voorkomen. Eerder moest de melder kunnen aantonen dat de benadeling door de melding kwam, nu is dat het uitgangspunt en is het aan de werkgever om te bewijzen dat dit niet het geval is. Ook kunnen meldingen nu niet alleen over misstanden gaan, maar ook over mogelijke schendingen van EU-recht, een wettelijk voorschrift en interne regels van de werkgever.

Vul de checklist in

Om te voldoen aan de nieuwe klokkenluidersregeling hebben wij een handige checklist gemaakt. Klik op deze link en zie of je voldoet aan de regels van de nieuwe wetgeving.

Vragen?

Zorg ervoor dat je als werkgever op tijd bent en de nodige aanpassingen doorvoert om te voldoen aan de vernieuwde Klokkenluidersregeling! Vragen over hoe deze regeling werkt en je hem kunt toepassen op je bedrijf? Kom dan met ons in contact.

Onze specialisten

Eline Beekhuis

Partner

Julie van Meeteren

Advocaat

Moniek Kennis

Advocaat

Veridiana Koeiman

Secretaresse

Wat klanten over team Arbeidsrecht zeggen,

Valorilogo

“Al meer dan 5 jaar is Marxman onze juridische adviseur op het gebeid van arbeids- en ondernemingsrecht. Vakmanschap, vertrouwen en snel schakelen zijn de basis voor concrete en praktische adviezen en ondersteuning voor Valori”.

Valori
Jaap Merkus – CEO

NIJHOFLOGO

“Het fijne van samenwerking met Marxman is dat je altijd een vakkundige advocaat aan je zijde hebt!”

Nijhof
Hilda van de Groep

logos-kreijne

“Al meerdere jaren maken wij dankbaar gebruik van de diensten van Marxman. Er wordt snel en adequaat gehandeld wanneer dat nodig is en dat maakt waarom Marxman advocaten voor ons de juiste partner is en blijft voor de toekomst”.

Kreijne
Jasper Bijl – Directeur

burkert

“Al meer dan 15 jaar is Marxman onze juridische adviseur voor arbeids- en ondernemingsrecht vragen. Snel, accuraat, deskundig en altijd tot sparren bereid zijn zij de basis voor concrete en praktische adviezen en ondersteuning voor Burkert Benelux BV”.

Burkert Benelux BV
Rick van Dijk – Directeur

Confed-Logo

“Met Marxman kunnen wij rekenen op deskundig advies en adequate ondersteuning. Het is ook fijn schakelen met de advocaten van Marxman, want ze zijn snel, duidelijk, praktisch en toegankelijk. En dat is kenmerkend voor de goede samenwerking.”.

Confed
Anne van den Borne – HR Manager

“Net als veel andere ondernemers willen ook wij deskundige, bevlogen en gecommitteerde collega’s behouden. Dat doen we op allerlei manieren. Zoals het bieden van hele goede arbeidsvoorwaarden, geweldige werkplekken, interessante bij- en nascholingen en onovertroffen lunches. Daarnaast hebben we degenen met een sleutelpositie laten participeren door middel van Stock Appreciation Rights, oftewel SAR’s. Met de hulp van Marxman Advocaten hebben wij dat op een uitstekende manier kunnen regelen!”

Tired of Cancer
Bram Kuiper – CEO